Producator: Mix 2% reducere pentru contactele prin clubafaceri.ro
Prezentare Psihologia ezotericului
Publicata initial sub titlul \"Revolutia Interioara\", cartea vorbeste exact despre acest aspect. Continind transcrierea conferintelor tinute de el la inceputul anilor 70 in fata unui grup destul de mic de discipoli, cartea incepe sa vorbeaca despre psihologie exact de acolo de unde a ajuns cu descoperirile stiinta occidentala a psihologiei. Aici apar pentru prima oara traditionalele expresii: \"Sexul, iubirea rugaciunea: trei pasi catre divin\" ori \"Saltul in gol: misterul meditatiei\". Osho ne spune inca de la inceput ca procesul natural si automat al evolutiei se sfarseste odata cu omul. Omul este ultimul produs al evolutiei inconstiente. Odata cu el incepe evolutia constienta. Vestea buna este ca fiinta umana poate evolua din punct de vedere spiritual, vestea proasta este ca suntem resposabili pentru evolutia nostra si fiecare alegere pe care o facem (chiar si alegerea de a nu alege nimic) ne apropie sau ne indeparteaza de idealul spiritual catre care aspiram. Iata si un citat semnificativ din aceasta carte superba: Odata cu aparitia omului a luat sfarsit procesul natural, automat al evolutiei. Omul este produsul ultim al evolutiei inconstiente. Odata cu el incepe evolutia constienta. Sunt multe lucruri de care trebuie sa tinem seama. In primul rand, evolutia inconstienta este mecanica si naturala. Se intampla de la sine. Prin intermediul acestui tip de evolutie isi face aparitia constiinta. Dar in momentul in care ia nastere constiinta, evolutia inconstienta ia sfarsit, pentru ca scopul ei a fost implinit. Evolutia inconstienta e necesara doar pana in punctul in care ia fiinta constiinta. Omul a devenit constient. Intr-un fel el a transcens natura. Acum natura nu mai poate face nimic; produsul ultim posibil prin intermediul evolutiei naturale a luat deja fiinta. Acum omul a capatat libertatea de a hotari daca sa evolueze sau nu. In al doilea rand, evolutia inconstienta este colectiva. Dar din momentul in care evolutia devine constienta, ea va fi individuala. Nicio evolutie colectiva, automata, nu poate merge mai departe de aparitia omului. De aici inainte, procesul evolutiei nu poate fi decat unul individual. Constiinta da nastere individualitatii. Inainte de aparitia ei nu exista individualitate, exista doar specia.Cata vreme evolutia e inca inconstienta, ea este un proces automat; nu exista nicio incertitudine in ceea ce o priveste. Lucrurile sunt provocate de legea cauzei si efectului. Existenta este mecanica si sigura. Dar odata cu omul, odata cu aparitia constiintei isi face aparitia si incertitudinea. Acum nimic nu mai e sigur. Evolutia poate sa aiba loc sau poate sa nu aiba loc. Potentialul exista, dar alegerea ramane in intregime in seama fiecarui individ. De aceea este nelinistea un fenomen omenesc. Mai jos de om nu exista anxietate, fiindca nu exista posibilitatea de a alege. Totul se intampla asa cum trebuie sa se intample. Nu exista alegere, asadar nu exista nici cel care alege, iar in absenta alegatorului nu are cum sa ia nastere anxietatea. Cine sa fie nelinistit? Cine sa fie incordat? Odata aparuta posibilitatea de a alege, nelinistea ii urmeaza ca o umbra. Acum totul trebuie sa fie rezultat al unei alegeri, totul presupune un efort constient. Tu esti singurul responsabil. Daca gresesti, gresesti. E responsabilitatea ta. Daca reusesti, reusesti. Iarasi e responsabilitatea ta. Si fiecare alegere e definitiva, intr-un anume sens. Nu poti da lucrurile inapoi, nu poti nici sa uiti, nu poti sa revii asupra alegerii facute. Alegerea facuta devine destinul tau. Va ramane cu tine si va face parte din tine; n-o poti anula. Dar orice alegere este un joc de zaruri; orice alegere e facuta in intuneric, pentru ca nimic nu e sigur. Iata motivul pentru care omul sufera de anxietate. El e nelinistit din prima clipa. Ceea ce-l tulbura " ca sa incepem cu inceputul " este: a fi sau a nu fi? A face sau a nu face? A face asta sau a face cealalta? E imposibil sa nu fie nevoit sa aleaga. Daca daca nu alegi, inseamna ca ai ales sa nu alegi; este tot o alegere. Asadar esti nevoit sa alegi, nu ai libertatea de a nu alege. Nealegerea reprezinta o responsabilitate la fel de mare ca orice alta alegere. Demnitatea, frumusetea si gloria omului sunt date de constiinta sa. Dar tot constiinta este si o povara. Gloria si povara vin impreuna din momentul in care ai devenit constient. Fiecare pas este o miscare intre cele doua. Odata cu omul iau nastere alegerea si individualitatea constienta. Poti evolua, dar evolutia ta va fi rezultatul unei stradanii individuale. Poti evolua si deveni un buddha sau poti sa n-o faci. Alegerea e a ta. Exista deci doua feluri de evolutie: cea colectiva si cea individuala, constienta. Evolutia implica progres inconstient, colectiv, de aceea ar fi mai nimerit termenul de revolutie atunci cand vorbim despre om. In cazul omului devine posibila revolutia. Revolutia, in sensul pe care-l dau eu acum termenului, inseamna un efort constient, individual, indreptat catre evolutie. Inseamna efortul de a atinge culmea responsabilitatii individuale. Esti singurul responsabil de evolutia ta. De obicei omul incearca sa evite responsabilitatea propriei evolutii, sa scape de responsabilitatea pe care o aduce libertatea de a alege. Exista o mare frica de libertate. Atunci cand esti sclav, responsabilitatea pentru viata ta nu-ti revine niciodata tie; altcineva e cel responsabil. Asa ca, intr-un fel, sclavia e foarte confortabila. Nu ai povara responsabilitatii. Din punctul acesta de vedere, sclavia este o libertate: eliberarea de alegerea constienta. Din momentul in care devii cu totul liber va trebui sa faci alegeri proprii. Nu te mai obliga nimeni sa faci ceva anume; ai in fata toate alternativele. Atunci incepe lupta cu mintea. Si in felul acesta ajunge sa-ti fie frica de libertate. In parte, atractia pe care o exercita ideologii de genul comunismului si fascismului vine din faptul ca ele ofera oamenilor posibilitatea de a nu-si asuma libertatea individuala, de a se sustrage responsabilitatii individuale. Povara responsabilitatii ii e luata individului, cea responsabila fiind acum societatea. Daca ceva nu merge bine poti sa arati cu degetul statul, organizatia. Omul nu mai e decat parte componenta a structurii colective. Dar anuland libertatea individuala, fascismul si comunismul anuleaza si posibilitatea evolutiei omenesti. Este un regres, dat fiind ca am ajuns la posibilitatea mareata pe care o ofera revolutia: aceea a transformarii totale a fiintelor omenesti. Cand dam inapoi in felul acesta, distrugem posibilitatea de a ajunge la realizarea ultima. Regresam, redevenim asemenea animalelor. Din punctul meu de vedere, evolutia poate continua doar ca rezultat al asumarii responsabilitatii individuale. Esti singurul responsabil pentru tine! Responsabilitatea aceasta este o mare binecuvantare, desi in aparenta e tocmai invers. Odata cu responsabilitatea individuala vine si efortul care in ultima instanta conduce la constiinta neutra. Pentru noi a luat sfarsit vechiul tipar al evolutiei inconstiente. Te poti intoarce la el, dar nu poti ramane in el. Fiinta ta se va revolta. Omul a devenit constient; el trebuie sa ramana constient. Alta cale nu e.