Inscrie firma »
10.2 Comert interior.
Sursa datelor
Ancheta structurala in intreprinderi.

Precizari metodologice
Notiunile principale utilizate si indicatorii prezentati in acest subcapitol, au urmatoarele semnificatii:
  • Comertul cu amanuntul reprezinta activitatea de revanzare a marfurilor catre consumatorii finali, in general in cantitati mici si in starea in care ele au fost cumparate (sau cu transformari nesemnificative), precum si vanzarile cu amanuntul prin magazine proprii ale intreprinderilor producatoare de bunuri.
  • Comertul cu amanuntul se desfasoara prin magazine specializate, magazine nespecializate, prin corespondenti, standuri in piete, chioscuri si alte forme de comert. in valoarea comertului cu amanuntul nu se includ:
    • vanzarile directe catre populate de produse agricole de catre producatorii agricoli (vanzarile pe piata taraneasca).
    • vanzarile de produse care nu sunt utilizate ca bunuri de consum (cereale, seminte, petrol brut etc.).
    • vanzarile de alimente si bauturi pentru consumul pe loc.
    • valoarea materialelor si pieselor de schimb aduse de populatie sau agenti economici unitatilor pentru reparatii si transformari de imbracamihte, incaltaminte, produse electronice si electrice, de mijloace de transport etc..
    • valoarea obiectelor supuse reparatiilor sau transformarilor.
  • Comertul cu ridicata cuprinde activitatile de revanzare a marfurilor (fara ca acestea sa sufere transformari esentiale fata de starea in care ele au fost cumparate) in cantitati mari, catre comercianti cu amanuntul, utilizatori industriali si comerciali, colectivitati si utilizatori profesionali, alti comercianti cu ridicata sau intermediari de comert cu ridicata si nu catre consumatori finali.
    In comertul cu ridicata se includ si activitatile de comert prestate de intermediari de comert cu ridicata (activitatile comisionarilor, intermediarilor de marfuri, precum si toate intermedierile care se realizeaza in numele sau in contul altora) indiferent daca vanzarea se face pe piata interna sau pentru export. Valoarea vanzarilor cu ridicata reprezinta volumul veniturilor rezultate din vanzarea marfurilor cu ridicata si sau comisionul incasat de comisionari din activitatea de intermediere a comertului cu ridicata. in valoarea comertului cu ridicata nu se includ:
    • vanzarile efectuate de unitatile producatoare direct catre unitatile comerciale sau alti producatori.
    • activitatea de bursa a marfurilor.
    • exporturile realizate direct de catre unitatile producatoare.
  • Comertul cu amanuntul si comertul cu ridicata cuprind veniturile realizate, atat in intreprinderile care au ca activitate principala comertul, cat si in intreprinderile cu alte activitati, care obtin venituri din activitatea de comert.
  • Datele valorice privind veniturile realizate sunt prezentate in preturi cu rente ale fiecarui an, inclusiv TVA la comertul cu amanuntul si exclusiv TVA la comertul cu ridicata.
    Atat la comertul cu amanuntul, cat si la comertul cu ridicata, gruparile activitatilor sunt potrivit "Clasificarii Activitatilor din Economia Nationals CAEN Rev.1" (aprobat prin Ordinul nr. 601/26.XI.2002 aparut in M.O. nr. 908/13.XI1.2002 privind actualizarea CAEN aprobat prin H.G. nr. 656/1997) si recomandarilor Oficiului de Statistica al Comunitatilor Europene (Eurostat).
  • Reteaua comerciala a intreprinderilor cu activitate de comert cu amanuntul reprezinta numarul total de magazine existent la sfarsitul anului.
  • Indicii de volum ai comertului cu amanuntul au fost calculati in preturi comparabile.
  • Gruparea indicatorilor s-a efectuat dupa forma de proprietate asupra capitalului social al intreprinderilor si anume:
    • proprietate majoritara de stat, care cuprinde capitalul integral de stat, public de interes national si local, mixt (unde statul detine 50% si peste din capitalul social).
    • proprietate majoritara privata, care cuprinde capitalul integral privat, mixt (peste 50% capital social privat), integral strain, cooperatist si obstesc.


  • Sursa Datelor - Institutul National de Statistica
    Produse recomandate
    # 0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z