11. Preturi
Sursa datelor
- Cercetarea statistica selectiva privind preturile si tarifele marfurilor si serviciilor care intra in consumul populatiei se realizeaza pe esantioane reprezentative de sortimente si unitati de observare (magazine, piete si unitati prestatoare de servicii).
- Cercetarea statistica selectiva prin care se observa si inregistreaza preturile de productie ale produselor/serviciilor industriale, se realizeaza pe esantioane reprezentative de produse, sortimente si agenti economici.
- Cercetarea selectiva asupra preturilor principalelor produse vandute de catre producatorii particulari in pietele agroalimentare, se realizeaza pe un esantion de 121 produse, in 95 localitati urbane.
- Cercetarea statistica selectiva privind preturile produselor agricole achizitionate de la producatorii agricoli, in vederea comercializarii si/sau prelucrarii, se realizeaza pentru un nomenclator de 180 produse/ sortimente, la circa 1000 agenti economici (unitati cu activitate de comercializare a produselor agricole sau de intermediere in comertul cu ridicata a acestora, unitati cu activitate de industrializare a produselor agricole, societati comerciale de crestere a pasarilor, alte societati comerciale agricole).
Precizari metodologice
Indicele preturilor de consum (IPC) masoara evolutia de ansamblu a preturilor
marfurilor cumparate si a tarifelor serviciilor utilizate de catre populatie
intr-o anumita perioada (denumita perioada curenta), fata de o perioada anterioara
(denumita perioada de baza sau de referinta). Indicele preturilor de consum se
calculeaza numai pentru elementele care intra in consumul direct al populatiei,
fiind excluse: consumul din resurse proprii, cheltuielile cu caracter de investitii si
acumulare, dobanzile platite la credite, ratele de asigurare, amenzile, impozitele
etc., precum si cheltuielile aferente platii muncii pentru productia agricola a
gospodariilor individuale. Inregistrarea preturilor si a tarifelor practicate de
unitatile comerciale sau prestatoare de servicii se realizeaza printr-o cercetare
selectiva organizata de Institutul National de Statistica. Colectarea datelor este
asigurata de personal statistic specializat si se efectueaza pe baza inregistrarii
preturilor/tarifelor corespunzatoare grupelor de marfuri (alimentare, nealimentare)
si servicii. Cercetarea Statistica asupra preturilor de consum utilizeaza urmatoarele esantioane:
Efantionul de localitati - stabilit cu respectarea restrictiilor de reprezentativitate
in functie de numarul de locuitori si de volumul desfacerilor de marfuri si al prestarilor
de servicii. Acesta cuprinde 42 de localitati din mediul urban din care au fost selectate 68 centre de cercetare.
Esantionul unitatilor de observare - cuprinde magazine si unitati prestatoare de
servicii catre populatie din centrele de cercetare. Selectia s-a bazat pe necesitatea
asigurarii reprezentativitatii din punct de vedere al volumului desfacerilor de marfuri
si al prestarilor de servicii. Unitatile in care se inregistreaza preturile/tarifele
sunt mentinute in esantion, pe cat posibil, o perioada mai mare pentru a asigura
continuitatea si comparabilitatea in timp a seriilor de date.
Esantionul cuprinde circa 6000 de unitati din care 80% sunt proprietate privata. Preturile/tarifele unice pe tara stabilite prin acte normative sau note de negociere (energie electrica si termica, gaz metan, transport pe calea ferata, aeriana si fluviala, servicii de corespondents si curierat, abonamente radio-TV) sunt inregistrate pe baza informatiilor primite de la unitatile care le practica. Esantionul de marfuri si servicii - cuprinde 1597 sortimente care au o pondere semnificativa in consumul populatiei. Nomenclatorul utilizat este structurat pe 3 nivele de agregare: grupe, posturi si sortimente. Sortimentele se individualizeaza prin varietati de marfuri si servicii. Informatiile colectate prin aceasta cercetare sunt completate cu cele provenite din cercetarea privind preturile produselor vandute de producatorii agricoli particulari in pietele agroalimentare urbane, asigurandu-se astfel acoperirea principalelor surse de aprovizionare a populatiei. Ponderile utilizate pentru calculul indicilor preturilor de consum sunt obtinute din Ancheta Bugetelor de Familie (ABF) si rezulta din structura cheltuielilor medii lunare efectuate de o gospodarie pentru cumpararea bunurilor si plata serviciilor necesare satisfacerii nevoilor de trai. Periodic se analizeaza structura cheltuielilor efectuate de populatie, iar cand mutatiile intervenite sunt semnificative, ponderile se actualizeaza.
Indicele preturilor de consum se calculeaza ca un
indice de tip Laspeyres cu baza fixa. In calculul
indicilor lunari se utilizeaza preturile medii din anul
2001 si ponderile din acelasi an, determinate pe baza
cheltuielilor medii din Ancheta Bugetelor de Familie.
Indicele preturilor de consum se determina prin
agregari succesive, pe baza preturilor/tarifelor
inregistrate pentru bunurile care fac obiectul
consumului direct al populatiei (varietati). Indicii
preturilor calculati pentru fiecare sortiment (pe baza
mediei geometrice a indicilor la nivel de varietate) se
agrega la nivel de post de cheltuieli, grupe de marfuri
si servicii si la nivel de indice general, prin aplicarea
ponderilor constante corespunzatoare anului de baza
2001. Utilizarea ponderilor constante permite
masurarea evolutiei preturilor in timp, evitandu-se
influenta modificarilor structurale.
Pentru asigurarea continuitatii seriilor de indici construiti cu baze
diferite s-a utilizat un "coeficient de racordare" care permite legarea
(racordarea) seriei de indici lunari din anul 2003 cu baza 2001 = 100 la
seria de indici cu baza 2000 = 100. Coeficientul de racordare s-a determinat
ca raport intre un indice de tip Laspeyres calculat pentru luna decembrie 2002
in vechea baza (2000 = 100), si un altul de acelasi tip si pentru aceeasi luna
in noua baza (2001 = 100). Compararea a doi indici calculati in baze diferite
se face raportand indicele de comparat, in noua baza, multiplicat cu
coeficientul de racordare la indicele cu care se compara, calculat in
vechea baza. Metodologia de calcul al IPC in Romania este armonizata
cu metodologia utilizata de Oficiul de Statistica al Comunitatilor
Europene (Eurostat) la nivel de clasificari, nomenclatoare, metode
de esantionare si de calcul. Clasificarea COICOP (Clasificarea
Consumului Individual pe Destinatii) convenita de CEE/ Eurostat/OECD
asigura comparabilitatea indicilor la nivel european. Ultima versiune
a acestei clasificari, adoptata in iulie 1999, este structurat pe 12
diviziuni, detaliate in 39 grupe si 93 clase de marfuri si servicii.
Indicii preturilor de consum pe grupe de marfuri si servicii, conform
clasificarii Eurostat, rezulta prin regruparea sortimentelor si a
posturilor cuprinse in Nomenclatorul privind calculul Indicelui
Preturilor de Consum la nivel national in structura si la continutul
prevazut COICOP.
Indicele preturilor productiei industriale (IPPI)
masoara evolutia de ansamblu a preturilor produselor/serviciilor industriale
fabricate si livrate de producatorii interni intr-o anumita perioada (denumita
perioada curenta) fata de o perioada anterioara (denumita perioada de
baza sau de referinta), in primul stadiu de comercializare a
produselor/serviciilor. Indicele preturilor productiei industriale
acopera aproape in totalitate sectoarele industriilor extractiva si prelucratoare, precum si sectorul energetic.
In calculul indicelui nu se cuprind:
-Principalele nomenclatoare utilizate in calculul indicelui preturilor productiei industriale sunt:-
Nomenclatorul agentilor economici
Principala sursa de date pentru construirea esantionului de agenti economici o constituie cercetarea statistica Ancheta Statistica Anuala (structurala) in intreprinderi (ASA) din anul 2000. Pe baza datelor din aceasta cercetare Statistica, agentii economici sunt ordonati descrescator dupa cifra de afaceri in cadrul fiecarei clase de activitate CAEN Rev. 1, retinandu-se in esantion agentii economici a caror cifra de afaceri reprezinta eel putin 60% din totalul clasei CAEN Rev. 1. Gradul de acoperire obtinut este cuprins intre 60% si 100%.
Nomenclatorul de produse
Urmarirea si inregistrarea preturilor sortimentelor fabricate si livrate de agentii economici din esantion se va face pe baza unui nomenclator unic de produse industriale - PRODROM ce caracterizeaza activitatile C, D si E din CAEN Rev. 1. Produsul cuprins in nomenclator reprezinta primul nivel de agregare a sortimentelor componente ce caracterizeaza miscarea preturilor productiei industriale.
Nomenclatorul de sortimente
Sortimentul este un bun material care rezulta dintr-un proces tehnologic de fabricate bine definit, avand caracteristici tehnico-functionale specifice. Sortimentul reprezinta nivelul elementar la care se urmareste pretul asociat tranzactiilor.
Construirea sistemului de ponderare si algoritmul
de calcul
Indicele preturilor productiei industriale este de tip Laspeyres,
utilizandu-se un sistem de ponderi constante pentru agregarea succesiva a
datelor aferente valorii productiei industriale tranzactionata, pe destinatii, din anul 2000.
Sistemul de ponderi utilizat in calculul indicelui preturilor productiei
industriale se stabileste separat pe destinatii, dupa cum acesta serveste
la calculul indicelui preturilor productiei industriale livrata pietei
interne sau indicelui preturilor productiei industriale livrata la export.
Valorile de ponderare pe destinatii pentru toate nivelele de agregare
s-au determinat din Ancheta Statistica Anuala (structurala) in intreprinderi din anul 2000.
Preturile medii la principalele produse vandute de
catre producatorii agricoli particulari in pietele
agroalimentare se determina pe baza preturilor
inregistrate in pietele reprezentative din 95 localitati
urbane.
inregistrarea preturilor se facein perioadele: 1-7, 11-17 si 21-27 ale
fiecarei luni, pentru un nomenclator de 121 produse agroalimentare.
Preturile medii ale produselor agricole achizitionate
in vederea comercializarii si/sau prelucrarii se
determina pe baza informatiilor privind cantitatile si
valorile de achizitie inregistrate la circa 1000 de agenti
economici cuprinsi in esantion (unitati cu activitate de
comercializare a produselor agricole sau de
intermediere in comertul cu ridicata a acestora, unitati
cu activitate de industrializare a produselor agricole,
societati comerciale de crestere a pasarilor, alte
societati comerciale agricole).
inregistrarea datelor se face trimestrial, pentru un nomenclator de
180 produse/sortimente. Preturile medii au urmatoarele caracteristici:
Indicii preturilor produselor agricole achizitionate
masoara evolutia preturilor de cumparare ale
produselor agricole direct de la producatorii agricoli
intr-o anumita perioada (denumita perioada curenta)
fata de o perioada anterioara (denumita perioada de
referinta).
Indicii preturilor produselor agricole achizitionate sunt indici de
tip Laspeyres, perioada de referinta fiind anul precedent.
Sursa Datelor - Institutul National de Statistica
- Cercetarea statistica selectiva privind preturile si tarifele marfurilor si serviciilor care intra in consumul populatiei se realizeaza pe esantioane reprezentative de sortimente si unitati de observare (magazine, piete si unitati prestatoare de servicii).
- Cercetarea statistica selectiva prin care se observa si inregistreaza preturile de productie ale produselor/serviciilor industriale, se realizeaza pe esantioane reprezentative de produse, sortimente si agenti economici.
- Cercetarea selectiva asupra preturilor principalelor produse vandute de catre producatorii particulari in pietele agroalimentare, se realizeaza pe un esantion de 121 produse, in 95 localitati urbane.
- Cercetarea statistica selectiva privind preturile produselor agricole achizitionate de la producatorii agricoli, in vederea comercializarii si/sau prelucrarii, se realizeaza pentru un nomenclator de 180 produse/ sortimente, la circa 1000 agenti economici (unitati cu activitate de comercializare a produselor agricole sau de intermediere in comertul cu ridicata a acestora, unitati cu activitate de industrializare a produselor agricole, societati comerciale de crestere a pasarilor, alte societati comerciale agricole).
Precizari metodologice
Esantionul cuprinde circa 6000 de unitati din care 80% sunt proprietate privata. Preturile/tarifele unice pe tara stabilite prin acte normative sau note de negociere (energie electrica si termica, gaz metan, transport pe calea ferata, aeriana si fluviala, servicii de corespondents si curierat, abonamente radio-TV) sunt inregistrate pe baza informatiilor primite de la unitatile care le practica. Esantionul de marfuri si servicii - cuprinde 1597 sortimente care au o pondere semnificativa in consumul populatiei. Nomenclatorul utilizat este structurat pe 3 nivele de agregare: grupe, posturi si sortimente. Sortimentele se individualizeaza prin varietati de marfuri si servicii. Informatiile colectate prin aceasta cercetare sunt completate cu cele provenite din cercetarea privind preturile produselor vandute de producatorii agricoli particulari in pietele agroalimentare urbane, asigurandu-se astfel acoperirea principalelor surse de aprovizionare a populatiei. Ponderile utilizate pentru calculul indicilor preturilor de consum sunt obtinute din Ancheta Bugetelor de Familie (ABF) si rezulta din structura cheltuielilor medii lunare efectuate de o gospodarie pentru cumpararea bunurilor si plata serviciilor necesare satisfacerii nevoilor de trai. Periodic se analizeaza structura cheltuielilor efectuate de populatie, iar cand mutatiile intervenite sunt semnificative, ponderile se actualizeaza.
- extractia si prepararea minereurilor radioactive.
- productia de armament si munitie.
- productia industriala cu ciclu lung de fabricate.
- productia de nave si aeronave.
- productia de unicate din ramurile constructoare de masini.
- productia fabricata si livrata in cadrul aceleiasi intreprinderi (consumul intern).
Principala sursa de date pentru construirea esantionului de agenti economici o constituie cercetarea statistica Ancheta Statistica Anuala (structurala) in intreprinderi (ASA) din anul 2000. Pe baza datelor din aceasta cercetare Statistica, agentii economici sunt ordonati descrescator dupa cifra de afaceri in cadrul fiecarei clase de activitate CAEN Rev. 1, retinandu-se in esantion agentii economici a caror cifra de afaceri reprezinta eel putin 60% din totalul clasei CAEN Rev. 1. Gradul de acoperire obtinut este cuprins intre 60% si 100%.
Urmarirea si inregistrarea preturilor sortimentelor fabricate si livrate de agentii economici din esantion se va face pe baza unui nomenclator unic de produse industriale - PRODROM ce caracterizeaza activitatile C, D si E din CAEN Rev. 1. Produsul cuprins in nomenclator reprezinta primul nivel de agregare a sortimentelor componente ce caracterizeaza miscarea preturilor productiei industriale.
Sortimentul este un bun material care rezulta dintr-un proces tehnologic de fabricate bine definit, avand caracteristici tehnico-functionale specifice. Sortimentul reprezinta nivelul elementar la care se urmareste pretul asociat tranzactiilor.
- sunt valori unitare.
- reflecta prima etapa de comercializare a produselor.
- nu includ costuri de transport, stocare etc..
- nu cuprind subventii pe produs.
- nu cuprind TVA.
INDICII PRETURILOR DE CONSUM, IN 2003
INDICII PRETURILOR PRODUCTIEI INDUSTRIALE PE TOTAL (PIATA INTERNA SI PIATA EXTERNA)
Sursa Datelor - Institutul National de Statistica
Alte articole din aceeasi categorie
Articolul apare in urmatoarele categorii:
Produse recomandate