Inscrie firma »
Servicii pentru dezvoltarea afacerilor
Untitled Document Cu sprijinul financiar si asistenta tehnica din partea Uniunii Europene, Guvernul Rom�niei, prin intermediul Ministerului Integrarii Europene si, respectiv ANIMMC va pune la dispozitia sectorului IMM, un nou program directionat spre furnizarea de instruire si servicii de consultanta in directa colaborare cu furnizorii locali de servicii de sprijin �n dezvoltarea afacerilor, astfel �nc�t sa se asigure un transfer important de know-how si expertiza �n scopul �mbunatatirii capacitatii profesionale a furnizorilor locali �n crearea si livrarea de servicii de �nalta clasa calitativa.

Programul vizeaza dezvoltarea unei retele nationale de furnizori de servicii de sprijin pentru dezvoltarea afacerilor, coordonat la nivel regional cu IMM-urile, �n calitate de potentiali beneficiari, precum si cu alte institutii relevante care activeaza �n domeniul IMM si al dezvoltarii regionale.

Programul de crearea a retelei nationale de servicii de consultanta si sprijin pentru IMM �n dezvoltarea afacerilor se va axa pe trei componente care vor �mbina elementele unei abordari cuprinzatoare, orientata at�t catre oferta (supply driven), c�t si catre �nt�mpinarea cererii (demand driven) si anume:

(1) crearea de capacitate la nivelul furnizorilor de servicii de instruire si consultanta �n afaceri;
(2) creare de servicii de sprijin pentru �ntreprinderi;
(3) impulsionarea cererii de astfel de servicii de consultanta si sprijin pentru IMM.

Av�nd �n vedere cele de mai sus, sondajul ANIMMC a prilejuit tocmai ocazia masurarii gradului �n care IMM-urile au apelat la astfel de servicii profesionale �n decursul functionarii lor.

Concluziile care s-au desprins cu privire la stadiul actual al cererii de servicii de instruire si consultanta generala sau de specialitate sunt mai redate �n cuprinsul acestui ultim capitol al raportului de cercetare.

5.1.Participarea �n programe de training

Participarea managerilor la cursuri de instruire �n 2004



� Semnal de alarma! Interesul managerilor din IMM-uri pentru �mprospatarea cunostintelor si aptitudinilor lor prin cursuri de pregatire este foarte scazut. Marea majoritate a firmelor (70,2%) nu au avut nici un manager participant la cursuri de instruire, �n timp ce numai 16,8% dintre IMM-uri sustin ca putini dintre managerii lor au fost cuprinsi �n cursuri de instruire.

� Pe sectoare de activitate situatia participarii la cursuri de instruire a managerilor este si mai alarmanta. Astfel, �n Agricultura �nt�lnim cel mai mare numar de IMM-uri care nu au avut nici un manager participant la cursuri de instruire (97,5%), sector �ndeaproape urmat de firmele din Transporturi si Comunicatii, cu un procent de 84,4% de IMM-uri ce nu au avut nici un manager cursant. �n schimb, o situatie aparent mai buna �nt�lnim la IMM-urile din sectorul Alte servicii, unde 29,9% din IMM-uri si-au trimis putini dintre managerii lor la cursuri de pregatire continua.



� �ntreprinderile din categoria mijlocie si-au trimis managerii la cursuri �ntr-o masura sporita dec�t au facut-o celelalte categorii. Se observa o corelatie pozitiva �ntre marimea �ntreprinderii si frecventa cu care �si trimit managerii la cursuri de instruire. Astfel, 71,8% dintre micro-�ntreprinderi au declarat ca nu au avut nici un manager cursant, �n timp ce doar 43,5% dintre �ntreprinderile mijlocii s-au aflat �n aceasta situatie. �n replica, �ntreprinderile din categoria mijlocii au reusit �ntr-o proportie de 35,1% �n comparatie cu cele mici (21,7%) si cu mult mai mult dec�t micro-�ntreprinderile (15,8%) sa-si trimita unii manageri la training.

Participarea angajatilor la cursuri de instruire �n 2004



� Situatia poate fi catalogata ca fiind grava, cu at�t mai mult cu c�t nici tabloul participarii angajatilor nu se deosebeste esential fata de participarea managerilor. La fel ca si �n analiza de mai sus �nt�lnim un procent foarte mare de IMM-uri (68% �n medie) ce nu au avut nici un angajat cuprins �n programe de instruire. Doar �n 7,1% dintre firme toti angajatii au participat la cursuri de instruire, iar 19,3% dintre IMM �uri spuneau ca putini dintre angajatii lor au participat la cursuri de instruire.



� Cu toate acestea o situatie ceva mai buna se identifica �n sectorul �Alte servicii� unde s-a �nregistrat cel mai mare procent de firme ce au avut angajatii cuprinsi �n programe de instruire (42,8% �n mod cumulat). La polul opus, al experientei negative se afla firmele din Transporturi si Comunicatii. Acestora li se asociaza cel mai mare procent de firme ce nu au avut nici un cursant (80%) �n programe de pregatire.

� Procentul firmelor mijlocii care si-au trimis angajatii la cursuri de perfectionare este de aproape 2 ori mai mare dec�t cel al micro�ntreprinderilor sau al firmelor mici. Se pastreaza corelatia semnalata �n analiza anterioara, conform careia �n cazul micro-�ntreprinderilor (69,7%) �nt�lnim mai multe firme fara nici un angajat cursant, dec�t �n cele mici (60,2%) sau mijlocii (36,3%).

5.2. Servicii de consultanta pentru dezvoltarea afacerilor

Masura �n care IMM apeleaza la servicii de consultanta
  • Putine sunt IMM-urile care au apelat la servicii de consultanta �n mod regulat (6,6%), un procent mai ridicat (15,6%) au facut-o �n mod sporadic, si mai mult dec�t at�t, marea majoritate nu au solicitat niciodata astfel de servicii �n timpul vietii lor active (77,1%).






  • Inexistenta unor diferente semnificative pe sectoare de activitate �ntareste concluzia ca acesta este un fenomen generalizat. Singurul sector care se detaseaza de aceasta fotografie generala este Industria, caz �n care un sfert din IMM-uri au apelat �n mod sporadic la servicii de consultanta.

  • �n schimb, pe categorii de marime se evidentiaza faptul ca, cu c�t �ntreprinderea este mai mare, a fost pusa mai frecvent �n situatia de a apela la servicii de consultanta, fie regulat (�n cazul a 12,4% la �ntreprinderile mijlocii, fie sporadic (32,2% la aceeasi categorie de firme). O astfel de corelatie pozitiva poate fi pusa pe seama accesului mai mare la firmele mai mari, deci a disponibilitatilor financiare dar si de informare, c�t si pe seama nevoilor mai complexe de expertiza din �ntreprinderile mijlocii �n comparatie cu celelalte. Mentionam ca cele subliniate anterior sunt indicii, si nu evidente clare a cauzalitatii, sondajul nepropun�ndu-si �n aceasta faza sa aprofundeze analiza accesului la servicii de consultanta. Bine�nteles, ca se impune o cercetare separata a motivelor si barierelor pe care le �nt�mpina IMM-urile �n accesarea serviciilor pentru dezvoltarea afacerilor, inclusiv a celor de consultanta. Analiza prezenta s-a concentrat pe tipurile de servicii care au fost utilizate, astfel la �ntrebarea

Tipuri de servicii de consultanta utilizate



Cererea de consultanta a IMM-urilor se �ndreapta cu precadere catre: consultanta �n domenii operationale, precum: finante, marketing, productie, creatie, proiectare. Din 80,4% dintre IMM-urile care au apelat, fie �n mod regulat fie sporadic, la servicii de consultanta de acest gen, doar 1/3 s-au �ndreptat catre servicii de instruire de personal si �ntr-o masura mult mai scazuta catre alte categorii de servicii de consultanta: sprijin �n �ntocmirea unui plan de afaceri (21,7% dintre optiunile exprimate) sau asistenta tehnica pentru introducerea si certificarea diferitelor categorii de standarde (20,3%) .

Acest din urma aspect se coroboreaza cu preocuparea �nca scazuta a firmelor de a introduce sistemul de management al calitatii (subliniata �n partea �nt�i a acestui raport de analiza) sau a altor tipuri de certificari, atestari si autorizari.
  • Pe categorii de marime nu se remarca o tendinta aparte, cu exceptia faptului ca se observa o corelatie directa �ntre categoria de marime si frecventa cu care firmele au apelat la servicii de asistenta tehnica pentru standarde si certificari.
    Astfel, daca doar 16,3% dintre micro-�ntreprinderi au solicitat acest tip de consultanta, �n cazul firmelor mijlocii acest procent se dubleaza, respectiv 33,8% dintre ele au apelat la acest tip de asistenta de specialitate, fapt care se coroboreaza cu preocuparea lor mai ridicata de a se certifica si introduce sistemul de management de calitate, at�t la categoria standard, c�t si protectia mediului.

5.3. Tipuri de informatii de care au nevoie IMM-urile

Tipuri de informatii solicitate de la ANIMMC

La aceasta �ntrebare raspunsul IMM-urile se distribuie dupa cum urmeaza:
  • Cele mai multe firme doresc sa obtina de la ANIMMC informatii cu privire la legislatie (57,3%), precum si asupra normelor de aplicare (42,4%). �n al treilea r�nd, firmele sunt interesate �n obtinerea de sprijin sub forma de informatii pe linie de standarde (28,5%). �ntr-o proportie mult mai mica firmele sunt interesate de informatii despre sursele de finantare (3,1% dintre IMM-uri) si facilitarea oportunitatilor de afaceri (2,1%).





  • ANIMMC trebuie sa faca fata unei eterogenitati de interese exprimate de IMM-uri �n functie de sectorul de activitate din care fac parte. Astfel, pentru firmele din categoria Hoteluri si restaurante agentia trebuie sa le furnizeze �n cea mai mare masura (86,9%) informatii despre legislatie, �n timp ce pentru cele din Agricultura, normele de aplicare a reglementarilor reprezinta cea mai mare solicitare (64,3% dintre IMM-urile din acest sector), firmele din Alte servicii sunt �n proportia cea mai mare interesate de problematica standardelor (43,3%). Desi subliniam anterior ca, pe ansamblul sectorului IMM, interesul pentru obtinerea de informatii referitoare la sursele de finantare din partea ANIMMC nu reprezinta o optiune majora, totusi firmele din agricultura manifesta un interes mai ridicat �n aceasta directie. Astfel, ANIMMC a fost solicitat de un procent de 14,7% dintre firmele din agricultura sa li se alature cu sprijin informational pe aceasta directie.

  • Concluziile pe ansamblul sectorului se valideaza si la analiza pe categorii de marime. �n schimb, urmarind structura opiniilor firmelor �n functie de categoria de marime putem retine urmatoarele accente, si anume: �ntreprinderile mici au manifestat un interes suplimentar fata de obtinerea de informatii despre standarde (31,4% fata de o medie de 28,5%), iar firmele mijlocii sunt interesate �n putin mai mare masura de informatii referitoare la legislatie si norme de aplicare (60,4% fata de o medie de 57,3%). Tot acestea din urma sunt mai preocupate sa obtina de la ANIMMC sprijin informational pe linia oportunitatilor de afaceri (7,1% din firmele din aceasta categorie fata de o medie de 2,1% pe total sector).
Produse recomandate
# 0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z