Inscrie firma »
Cuvant introductiv
Acest raport prezinta rezultatele anchetei de opinie Situatia si necesitatile �ntreprinderilor mici si mijlocii, editia 2005, desfasurata de Agentia Nationala pentru �ntreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie (ANIMMC) �n cadrul programului Phare Follow-up Technical Assistance for the Small and Medium Sized Enterprises Sector, finantat de Uniunea Europeana. Ancheta a fost realizata prin sistemul CATI (Computer Assisted Telephone Interview), �n perioada martie -iunie 2005, pe un esantion de 1.031 firme, reprezentativ pe sectoare si clase de marime din universul de IMM-uri din Rom�nia si extras �n colaborare cu Institutul National de Statistica �n conformitate cu metodologia descrisa �n anexa. Datele prezentate se refera la anul 2004.

Aceasta ancheta reprezinta o continuare a celei desfasurate �n anul 2004 si cuprinde opiniile �ntreprinzatorilor. Analiza rezultatelor anchetei este o sursa de informatii si un instrument pentru ANIMMC, utilizat �n dimensionarea si dezvoltarea de programe destinate IMM-urilor, pentru a fi adecvate necesitatilor de dezvoltare si orientare pe piata ale acestora. Coordonatorii acestei anchete de opinie doresc sa multumeasca si pe aceasta cale �ntreprinzatorilor care au raspuns la chestionar.

Bucuresti, iulie 2005

Jos� CERVERA-FERRI
Expert UE �n Statistica si Baze de Date Director proiect PHARE Follow-up Technical Assistance Asistenta Tehnica, for the Small and Medium Sized Directia Strategii, Enterprises Sector
Anca POPESCU
Director proiect Asistenta Tehnica, Directia Strategii, Politici si Analize pentru IMM si Integrare Europeana - ANIMMC


Rezumat al aspectelor semnificative rezultate din Ancheta asupra situatiei si necesitatilor IMM-urilor din Rom�nia (2004)


Investitiile IMM-urilor �n anul 2004
  • IMM-urile fac �n cea mai mare masura investitii de dimensiuni mici.
  • Sectorul �Hoteluri si Restaurante� are o situatie particulara.
  • Exista o corelatie directa �ntre marimea �ntreprinderilor si dimensiunea investitiilor pe care le-au realizat �n anul precedent.
Capacitatea IMM-urilor de a introduce produse noi
  • Doar 1/3 dintre IMM-uri au reusit introducerea de noi produse pe piata �n anul 2004.
  • IMM-urile active �n sectorul industriei �nregistreaza cel mai ridicat procent la capitolul produse noi introduse pe piata �n anul 2004, respectiv 37,3 %.
Originea produselor noi introduse pe piata
  • Provenienta produselor noi este din import (45,5%), din creatia altor firme din Rom�nia (46,0%) si din creatia propriei firme (40,8%).
  • Capacitatea IMM-urilor de a introduce pe piata produse noi, ca rezultat al creatiei proprii, creste o data cu categoria de marime.
Achizitia de tehnologii noi �n anul 2004
  • Achizitia de tehnologii noi �n sectorul IMM este scazuta.
  • Ponderea �ntreprinderilor mijlocii care au achizitionat tehnologii noi este de 39,5%, superioara mediei (21,2%)si aproape dubla fata de micro-�ntreprinderi (20,2%)
Stadiul de introducere a sistemului de management al calitatii
  • Introducerea managementului calitatii ram�ne �n continuare o provocare majora pentru majoritatea absoluta a IMM-urilor.
  • �ntreprinderile mijlocii sunt mai avansate la introducerea sistemului managementului calitatii.
Categoriile de certificari
  • Dintre cele 12% IMM-uri care au introdus sistemului de management al calitatii, majoritatea au obtinut aceste certificari la categoria standard, dar sunt mult ramase �n urma la categoria managementul mediului.
Gradul de participare la procesul de achizitii publice
  • Majoritatea absoluta a IMM-urilor intervievate nu sunt participante la procesul de achizitii publice.
  • Pe sectoare de activitate IMM-urile din Constructii au participat �n cea mai mare proportie la achizitii publice pentru lucrari.
  • Exista o corelatie pozitiva directa �ntre categoria de marime, domeniul de activitate si participarea la procesul de achizitii publice.
Participarea �n calitate de sub-contractor
  • Pozitia de sub-contractor este si mai inaccesibila pentru IMM-uri.
  • �ntreprinderile mijlocii au avut sanse ceva mai mari sa obtina un contract, fata de �ntreprinderile mici sau de micro-�ntreprinderi.
Relatiile comerciale ale IMM-urilor pe pietele internationale
  • Participarea IMM-urilor pe piata internationala este �nca scazuta.
  • IMM-urile din Industrie sunt �n fruntea participarii pe pietele internationale, at�t ca importatori, c�t si ca exportatori.
  • Rezultatele sondajului evidentiaza faptul ca micro-�ntreprinderile nu sunt �n masura sa valorifice avantajele globalizarii economice, ele ram�n�nd captive �n piata autohtona de marfuri si servicii.
Perceptii asupra tendintelor din mediul de afaceri
  • Optimism echilibrat al IMM-urilor cu privire la evolutia afacerilor lor.
  • Micro-�ntreprinderile sunt mult mai rezervate �n aprecierea pozitiva a mediului de afaceri, dec�t cele din categoria de marime mijlocie.
Investitii �n curs de realizare
  • IMM-urile care aveau planuri investitionale, �n cea mai mare masura erau preocupate sa achizitioneze tehnologii si �n mai mica masura, sa investeasca �n protectia mediului.
  • Se �nregistreaza diferente semnificative pe sectoare de activitate cu privire la prioritatile de investitii viitoare.
  • Se evidentiaza corelatia directa �ntre dimensiunea �ntreprinderii si planurile de investitii.
Surse de finantare ale investitiilor
  • Cea mai importanta sursa de finantare sunt resursele proprii, urmate de creditele bancare si, �n al treilea r�nd, de surse din asistenta financiara nerambursabila, at�t din alocatii bugetare, c�t si din granturi ale UE.
  • Ponderea surselor de pe piata de capital este nesemnificativa.
  • Ponderea �mprumuturilor bancare este �n crestere.
Evolutii noi ale mediului de afaceri
  • Influenta mediului de afaceri asupra IMM-urilor este una hotar�toare, orice modificari �n climatul general de afaceri poate sa produca efecte pozitive sau perturbatii majore �n r�ndul IMM. Sensibil vizate sunt micro-�ntreprinderile.
  • �ntreprinderile mijlocii apreciaza �ntr-o mai mare masura (26,6%) ca mediul de afaceri din Rom�nia s-a �mbunatatit.
Aprecieri cu privire la claritatea reglementarilor aparute �n 2004
  • Calitatea reglementarilor legislative aparute �n 2004 a fost sub-satisfacatoare.
  • IMM-urile indiferent de sectorul de activitate sunt solidare �n aprecierile pe care le fac cu privire la claritatea reglementarilor si la noile nivele de impozitare.
Aprecierile IMM-urilor cu privire la noile nivele de impozitare
  • Noile nivele de impozitare sunt resimtite ca �destul de mari�.
  • Unanimitate pe sectoare de activitate fata de problema nivelului de impozitare actual.
Opiniile IMM-urilor referitoare la proceduri de lucru si circuitul documentelor privind plata contributiilor la asigurarile sociale de stat
  • IMM-urile din Agricultura sunt mai critice �n aprecieri, fapt ilustrat de proportia mult mai mare a firmelor care au declarat ca procedurile sunt prea complicate (92,0%), prea multe institutii unde trebuie depuse documente (94,0%), c�t si prea multe conturi si documente de plata solicitate (84%).
  • �ntreprinderile mijlocii fac fata mai bine procedurilor de lucru dec�t micro�ntreprinderile.
Puncte de vedere cu privire la institutiile guvernamentale responsabile pentru initierea si promovarea de politici publice pentru IMM
  • �n topul vizibilitatii institutiilor publice se afla Ministerul Finantelor Publice (45,9%), urmat de ANIMMC (43,3%) si Ministerul Economiei si Comertului (30,8%).
  • �ntreprinderile din Agricultura, crediteaza suplimentar toate institutiile guvernamentale, �n speranta unui sprijin guvernamental adecvat.
  • �ntreprinderile mijlocii au atribuit ANIMMC un rol mai ridicat (55,2%).
Opinii cu privire la rolul Guvernului �n sustinerea de servicii catre IMM
  • Rolul activ al Guvernului �n sustinerea serviciilor pentru dezvoltarea afacerilor este solicitat de majoritatea firmelor.
  • IMM-urile din Agricultura solicita cel mai frecvent(99,1% dintre acestea) sprijinul activ al Guvernului.
Problemele identificate de IMM-uri a caror rezolvare ar trebui sprijinita de Guvern
  • �mbunatatirea legislatiei se afla �n top-ul solicitarilor de implicare a Guvernului.
  • Cu c�t �ntreprinderea este mai mare cu at�t opinia fata de implicarea Guvernului �n modelarea legislatiei este mai pronuntata.
Perceptiile privind modul de �ntelegere de catre Guvern a problemelor cu care se confrunta IMM-urile
  • Un procent mare de IMM-uri (45,1%) considera ca problemele cu care se confrunta sunt �ntelese �n slaba masura de catre Guvern.
  • IMM-urile sunt solidare �n aceasta apreciere indiferent de sectorul de activitate.
  • Micro-�ntreprinderile s-au pozitionat mai critic fata de celelalte categorii de marime �n ceea ce priveste gradul de �ntelegere a problemelor lor de catre Guvern.
Gradul de participare al IMM �n organizatii de afaceri
  • Procentul redus al IMM-urilor care au statut de membru �n organizatii de afaceri.
  • Cel mai �nalt grad de asociere se �nt�lneste la IMM-urile din sectorul Transporturi si comunicatii (43,8%).
  • Spiritul de asociere se amplifica pe masura ce �ntreprinderea este mai mare ca dimensiune.
Perspectiva cu privire la calitatea de membru �n asociatii
  • Planurile celor care nu sunt �nca cuprinsi �ntr-o forma de asociere nu sunt pozitive si nici definitive.
  • Se �nregistreaza diferente mari de opinie �ntre IMM-urile din diferitele sectoare de activitate.
  • Micro-�ntreprinderile sunt mai hotar�te sa opteze pentru statutul de membru �ntr-o forma asociativa.
Criterii de alegere a asociatiei �n care sa devina membri
  • IMM-urile au optat pentru criteriul� asocierii profesionale� �n proportie de 57,8%, criteriu care este urmat de nevoia de a avea� reprezentativitate la nivel national�.
  • Transportatorii si agricultorii opteaza �n totalitate pentru criteriul �asocierii profesionale� dublat de reprezentativitate nationala si puterea de a le reprezenta interesele �n fata factorilor de decizie (capacitatea de a face advocacy si lobby).
  • Pentru micro-�ntreprinderi ca si pentru firmele mijlocii puterea de a face lobby este mai importanta dec�t pentru �ntreprinderile mici.
Principalele beneficii asteptate �n calitate de membru deplin sau afiliat
  • Cel mai important set de beneficii vizat de IMM-uri cuprinde: �schimb de informatii si de experienta� si � posibilitatea de a stabili relatii de comunicare cu alti parteneri�.
  • Se �nregistreaza diferente mari de opinie pe sectoare de activitate.
Participarea �n mecanisme de consultari cu privire la proiecte de reglementari
  • Numai 53,6% din IMM-urile, membre ale organizatiilor de afaceri, au fost consultate cu privire la proiectele de acte normative.
Participarea managerilor la cursuri de instruire �n 2004
  • Interesul managerilor din IMM-uri pentru �mprospatarea cunostintelor si aptitudinilor lor prin cursuri de pregatire este foarte scazut.
  • Pe sectoare de activitate situatia participarii la cursuri de instruire a managerilor este si mai alarmanta.
  • �ntreprinderile mijlocii-au trimis managerii la cursuri �ntr-o mai mare masura.
Participarea angajatilor la cursuri de instruire �n 2004
  • Un procent de 68% de IMM-uri nu au avut nici un angajat cuprins �n programe de instruire.
  • Preocuparea �ntreprinderilor mijlocii �n instruirea angajatilor este de 2 ori mai mare dec�t �n cazul micro-�ntreprinderilor sau al firmelor mici.
Masura �n care IMM apeleaza la servicii de consultanta
  • Putine sunt IMM-urile care au apelat la servicii de consultanta �n mod regulat (6,6%), un procent mai ridicat (15,6%) au facut-o �n mod sporadic, dar marea majoritate nu au solicitat niciodata astfel de servicii.
  • �ntreprinderile mijlocii sunt cele mai interesate �n astfel de servicii.
Tipuri de servicii de consultanta utilizate
  • Cererea de consultanta a IMM-urilor se �ndreapta cu precadere catre: consultanta �n domenii operationale, precum: finante, marketing, productie, creatie, proiectare.
Tipuri de informatii solicitate de la ANIMMC
  • Cele mai multe �ntreprinderi doresc sa obtina de la ANIMMC informatii cu privire la legislatie si la normelor de aplicare a reglementarilor.


Concluzii si recomandari
  • Cresterea calitatii actului guvernamental si dezvoltarea �n continuare a serviciilor de e-guvernare si de informare a IMM.
  • Continuarea actiunilor de simplificare a procedurilor administrative si de preluare corecta a noului acquis.
  • Cresterea transparentei administratiei publice locale si centrale �n procesul de achizitii publice.
  • Continuarea pregatirii sectoriale a IMM din punct de vedere al preluarii standardelor europene.
  • Dezvoltarea serviciilor destinate micro-�ntreprinderilor prin oficiile ANIMMC, prin centrele de dezvoltare a IMM.
  • Sustinerea orientarii IMM �n faza de initiere a afacerilor, �n special prin incubatoare de afaceri si tehnologice.
  • Specializarea, pe sectoare economice, a programelor destinate IMM (finantate de banci si din surse guvernamentale).
  • Sustinerea IMM inovative �n special prin sistemul de garantare si de capital de risc.
  • Diminuarea costului creditului si dezvoltarea sistemului de garantare.
  • Continuarea actiunilor de dezvoltare a spiritului antreprenorial.
  • Sustinerea asociatiilor profesionale si patronale �n dezvoltarea de servicii destinate membrilor asociati.
  • Continuarea actiunilor de dezvoltare a serviciilor de consultanta specializate orientate catre nevoile IMM.




Echipa de cercetare

Editor: Agentia Nationala pentru �ntreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie (ANIMMC)

Coordonatori
Jos� CERVERA-FERRI (Expert, PHARE Asistenta Tehnica)
Anca POPESCU (Director proiect asistenta tehnica, ANIMMC)

Cercetare si analiza
Despina PASCAL (PHARE Asistenta Tehnica)
Laura DELPONTE (PHARE Asistenta Tehnica)
Florentina IONESCU (Director Adjunct, ANIMMC)
Ileana MODREANU (Consilier, ANIMMC)

Echipa IT
Jos� PENALVA (Expert CATI, PHARE Asistenta Tehnica)
Cristian MATACHE (IT, ANIMMC)

Intervievatori
Irina CONSTANTINESCU (Intervievator, ANIMMC)
Silvia GAVRILOAIA (Intervievator, ANIMMC)
Raluca MARTIN (Intervievator, ANIMMC)
Nicolae POPOVICI(Intervievator, ANIMMC)
Diana TACHE (Intervievator, ANIMMC)

Editare text
Elisa ENCIU (PHARE Asistenta Tehnica)
Produse recomandate
# 0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z