Inscrie firma »
Team Building
Consideram fericite experientele si intiativele de dezvoltare a echipelor din diverse domenii, din diverse companii.
Pentru a explica insa, functionalitatea, beneficiile, structura si demersul pe care un asemenea proiect le evidentiaza , am gasit oportun sa dam urmatoarele detalii :

1. Etapa de Pregatire:

Procesul de pregatire a sesiunilor are urmatoarea structura:

1. Stabilirea unei colaborari active cu Clientul pentru identificarea zonelor de activitate in care se sesizeaza lipsuri sau ineficiente operative.
Se analizeaza coerenta scopurilor propuse cu viziunea companiei si componentele esentiale ale culturii companiei.

2. Pe baza acestora, se elaboreaza sugestii de activitati care au ca obiectiv rezolvarea problemelor aparute in cel putin doua etape. Prima etapa consta in corectarea atitudinilor sau abordarilor ce genereaza efecte negative (costuri directe pentru companie), pentru a le reduce sau elimina (elemente corective urgente sau pe termen scurt).
A doua etapa stimuleaza participantii la abordarea unor proceduri sau modalitati de actiune ce genereaza beneficii pe termen lung atat pentru organizatie cat si pentru participant, acestea fiind baza unor bune practici.

3. Prin sinteza concluziilor directe rezultate din dinamica participantilor se pot decela sugestii generale de imbunatatire a activitatii curente a companiei, si se pot identifica scopuri asertive si motivante pentru echipa.

2. Ce aptitudini dezvolta programul de Team Building?

Obiectivele programelor trebuie adaptate pe specificul grupelor de participanti.
Abordarea interfunctiuni aduce o egalizare a comunicarii si a disponibilitatii de colaborare, o mai buna corelare intre viziunea de ansamblu si specificul activitatii sectoriale, si o mai eficienta utilizarea a resurselor si capabilitatilor reale ale participantilor.
Abordarea transversala are in general ca scop clarificare a comunicarii, intarire a increderii in fortele proprii si generarea de entuziasm in echipa.

In general putem aprecia ca programele (desi vor fi adaptate concret la fiecare situatie) pot dezvolta urmatoarele tipuri de aptitudini (fara a se limita doar la acestea):
  • construirea unei identitati a echipei;
  • cresterea coeziunii de grup si consolidarea sentimentului de apartenenta;
  • deschiderea spre comunicare si spre cristalizarea unor relatii informale;
  • facilitarea stabilirii in echipa a unor obiective de lucru si a modului optim de gestionare a resurselor;
  • stimularea dinamismul participantilor si implicarii acestora;
  • formarea si cultivarea abilitatilor de planificare si organizare;
  • identificarea punctelor tari si slabe ale membrilor echipei;
  • stimularea abilitatilor acestora;
  • identificarea si stabilirea rolurilor;
  • cultivarea leadership-ului;
  • cultivarea flexibilitatii, adaptabilitatii, a creativitatii, a abilitatilor de comunicare, a empatiei si a capacitatii de motivare a colegilor, precum si a sentimentului de competitivitate fair play;
  • facilitarea autodezvaluirii persoanelor implicate, ceea ce va stimula formarea spiritului de echipa si a sustinerii si incurajarii reciproce;
  • incurajarea dedicatiei, colaborarii si cooperarii in cadrul echipei, oferind posibilitatea definirii si structurarii obiectivelor de lucru si a gestionarii eficiente a resurselor;
  • stimularea dinamismul participantilor si implicarii lor active;
  • consolidarea echipei, evidentierea superioritatii echipei fata de individ in situatia rezolvarii unor probleme dificile, evidentierea importantei abilitatilor de ascultare activa, a cresterii increderii, incurajarea angajamentului fata de echipa;
  • promovarea invatarii active prin intermediul inovarii;
  • cultivarea abilitatilor de sinteza si analiza realista;
  • integrarea tacticii in limitele strategiei;
  • stimularea rezolvarii de probleme si a gandirii strategice.

3. Cadrul de desfasurare si pasii necesari

Cadrul general:
Activitatile de Team Building se desfasoara traditional prin �scoaterea din mediul natural�.
In acest sens, ideal este identificarea unei locatii independente care sa ofere pe langa facilitatile necesare desfasurarii activitatii, si posibilitati de destindere si relaxare.

Pasi:
  • 1. Identificarea informatiilor preliminare:
    • 1.1. Elemente de viziune, cultura de companie si obiective strategice.
    • 1.2. Identificarea caracteristicilor cheie ale grupului si a nevoilor specifice.
    • 1.3. Transmiterea instructiunilor preliminare care pregatesc echipa pentru desfasurarea programului.
    • 1.4. Stabilirea programului si a sistemului logistic.
  • 2. Deschiderea
    • 2.1. Prezentarea generala a programului, instructiuni operative si logistice, descrierea sistemului de lucru.
  • 3. Faza de descoperire
    • 3.1. Prezentarea (sau descoperirea sub alta fateta) a participantilor prin activitati experientiale ce stimuleaza comunicarea deschisa.
    • 3.2. Evaluarea capabilitatilor echipei la momentul zero - serveste ca referinta in evaluarea rezultatelor.
    • 3.3. Activitati initiale.
  • 4. Modulul de Schimbare
    • 4.1. Planificare strategica.
    • 4.2. Adaptare la restrictii.
    • 4.3. Solutii creative.
    • 4.4. Dinamica si structurare.
  • 5. Modulul de Viziune
    • 5.1. Sintetizarea experientelor si a concluziilor experimentate.
    • 5.2. Stabilirea unor obiective SMART pentru fiecare participant si pentru echipa.
    • 5.3. Entuziasm si mobilizare pozitiva (indicii de motivare).

Toate etapele includ pasii de pre-briefing, puncte de control si de-briefing final, participantii trebuind sa inregistreze rezultatele la fiecare etapa.

4. Abordarea nevoilor participantilor

Inca din faza de pregatire, participantii au posibilitatea sa isi exprime optiunile, asteptarile si chiar temerile in mod deschis.
Instructorii incurajeaza discutarea deschisa si obiectiva a problemelor si sugestiilor participantilor, intr-o maniera echilibrata si corecta pentru toti membrii echipei.

De asemenea instructorii au ca obiectiv mentinerea activitatilor si discutiilor in limita obiectivelor specifice stabilite pentru program. La sfarsitul fiecarei activitati sunt evidentiate asertiv elementele pozitive si este stimulata adoptarea experientelor pozitive, fara a blama, eticheta sau acorda preferential motivari.

5. Beneficiile programelor dezvoltate
  • Programul se bazeaza pe principiul invatarii experientiale, potrivit caruia invatarea este eficienta atunci cand oamenii actioneaza, discuta despre ceea ce obtin si despre caile care trebuie parcurse, compara si analizeaza, elaboreaza strategii, testeaza si descopera ei insisi realitatea si aplicativitatea cunostintelor insusite in acest mod, si nu atunci cand sunt doar niste receptori pasivi ai cunostintelor transmise.
  • Programul faciliteaza acel �empowerment� al participantilor, contribuind la cresterea valorii de sine, a increderii in sine si in ceilalti, a constientizarii importantei sinergiei membrilor echipei.
  • Programul este conceput astfel incat sa fie implicati toti participantii (identificarea celor care nu se implica atragand reactii din partea echipei, deoarece neimplicarea unuia dintre ei poate determina pierderea unor importante puncte sau pierderea competitiei).
  • Programul se desfasoara contra timp, ceea ce presupune rezolvarea sarcinilor in conditii de stres ridicat (ca si in activitatile intalnite in viata reala, atunci cand trebuie sa respecte termenele limita), evidentiind modul in care participantii fac fata unor astfel de situatii, modul in care se raporteaza la ele si a modul in care se implica in sarcina (pasiv, activ, reactiv, indiferent, non-implicare).
  • Toate exercitiile sunt urmate de un timp destinat debriefing-ului, discutandu-se modul in care s-a actionat, similaritatea cu viata reala si subliniindu-se elementele care trebuie insusite, principiile fundamentale care decurg din aceste exercitii, asupra acestor elemente lucrandu-se si in etapele ulterioare ale programului, pentru a se asigura asimilarea acestora.
  • Programul permite identificarea potentialului participantilor, atat ca echipa, la nivel organizational, cat si ca persoane, la nivel individual. Totodata, permit si identificarea nevoilor de dezvoltare si de trainig ale acestora, reliefand liniile directoare ulterioare de construire a programului de coaching. Se incurajeazs autoevaluarea realista si rationalizarea solicitarilor de dezvoltare.
  • Programul stimuleaza abilitatea de a revizui si de a evalua in mod regulat eficacitatea echipei si dorinta de a se implica in activitate.
  • Programul stimuleaza competitia sanatoasa, ceea ce genereaza cresterea eficientei si a productivitatii personale si organizationale.
  • Toate exercitiile utilizate reflecta particularitatile activitatilor reale de munca si faciliteaza insusirea principiilor fundamentale de comunicare, de gestionare a conflictelor si a resurselor disponibile (materiale, umane, temporale), de cooperare, de planificare, structurare si organizare a activitatilor etc.

6. Gestionarea incidentelor critice

Exercitiile si instructiunile de actiune sunt concepute din start pentru a lasa foarte putin loc pentru explozii temperamentale.
De asemeni, in cazul aparitiei unor incidente , instructorul este in primul rand disponibil pentru asistenta, apoi este pregatit sa ceara sprijinul si parerea celorlalti membri ai echipei.

Punerea in dezbatere a problemei si obtinerea unei sugestii colective actioneaza de obicei ca o frana pentru reactii exagerate.Orice incident critic trebuie inclus ca un element de invatare pentru echipa.

7. Masurarea rezultatele programelor

Se determina in primul rand nivelul de pornire prin metode combinate (colectare de informatii initiale de la participanti, chestionare, teste, etc).

Fiecare etapa este documentata atat de fiecare participant in parte cat si prin inregistrarea deciziilor si concluziilor grupului. Astfel, la final pot fi re-evaluati indicatorii obtinandu-se o masurare obiectiva a evolutiei invatarii.

De asemenea se analizeaza si modificarile calitative in faza de viziune.

8. Cum evaluati succesul obtinut ?

In afara de evaluarea concreta mentionata mai sus, cea mai eficienta metoda este realizarea unui modul de Feedback (sau minimum o re-interogare directa a participantilor) la minim 3 luni de la desfasurarea programului.

Cel putin unul din elementele de viziune trebuie sa poata fi masurat (de exemplu Dinamica castigarii de noi Clienti, $ contracte realizate in perioada analizata, restrangerea procentuala a plangerilor clientilor, etc) evident daca poate fi justificata prin aplicarea unei metode invatate.

Ideal este ca organizatia sa solicite participantilor sa puna in aplicare elementele invatate, eventual sa fie stimulati sa o faca, prin metodologia curenta de lucru (proceduri, sisteme de evaluare, sisteme de recunoastere, etc).

Sursa Datelor: Poe Consult
Produse recomandate
# 0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z